KMP na IMP 6/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 20.
Rozdanie 20 Rozd. W, po partii: obie |
♠ 10 8 ♥ Q 2 ♦ A J 9 6 ♣ A K J 7 6 |
|
♠ A J 6 5 ♥ K 10 9 ♦ 8 7 5 4 2 ♣ 2 |
♠ 7 ♥ A J 7 6 ♦ Q 10 ♣ 10 9 8 5 4 3 |
|
♠ K Q 9 4 3 2 ♥ 8 5 4 3 ♦ K 3 ♣ Q |
W tym rozdaniu parom NS będzie ciężko powstrzymać się przed wylicytowaniem końcówki pikowej. Są na to punkty i 8 atutów, niemniej kontrakt jest słaby. Po pasie W znaczna część graczy N otworzy 1BA, nie zważając na lokalizację. Zresztą, zajęcie bez atu od damy kier i dziesiątki pik może być czasem skuteczne, jeżeli partner ma w tych kolorach czwórkę lub obsadną trójkę. Po otwarciu 1BA, gracze S pewnie będą rezygnować z próby uzgodnienia kierów z blotkową czwórką i zalicytują od razu duży teksas:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1BA | pas | 4♥ |
pas | 4♠ | pas… |
Z ręki E jest naturalny atak w trefle. Rozgrywający może próbować obrzucić trzy kiery przed atutowaniem, licząc na to, że trefl będzie przebity od trzech atutów – po lewie na damę trefl przejść do ręki asem karo i zagrać asa trefl. W przebije, i ma naturalne zagranie w kiery, zwłaszcza, gdy partner zamarkuje ten kolor wysoką kartą w drugiej lewie treflowej. WE ten sposób WE zapiszą +200 za wpadkę bez dwóch. Jeżeli rozgrywający postawi na dobre położenie asa pik – przejmie trefla w ręce i zagra pika do mariasza, obrona będzie miała nieco trudniej, ale wynik będzie podobny – W pobije figurę pik asem, teraz dwa razy kiery; jeżeli utrzyma się W, są szanse na tylko bez jednej, jeżeli E – po zagraniu w trefla nastąpi promocja pika.
Jeżeli N otworzy 1♣, to NS grający Wspólnym Językiem dojdą do końcówki pikowej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | pas | 1♠ |
pas | 2♣* | pas | 2♦* |
pas | 3♦ | pas | 3♠ |
pas | 4♠ | pas… |
2♣ – 15+PC, 5+♣;
2♦ – 9+PC, dowolny forsing do dogranej (2♥ byłoby zlimitowane do 8 PC i nie forsowało).
Cień szansy na wyhamowanie w końcówce mają NS tam, gdzie padnie otwarcie 1♣ ze Strefy:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | pas | 1♠ |
pas | 2♣* | pas | ? |
? |
2♣ – 12-16 PC, nieforsujące;
Dalsza licytacja zależy od ustaleń, większość par stosuje także i w Strefie gadżet 2♦, wskazujące siłę 10+PC; N wskaże górę i pewnie NS zagrają końcówkę. Jednak jeżeli S pokaże 5♠-4♥, może to być końcówka w bez atu, którą można wygrać jeżeli trafi się karo. NS mogą też wyhamować w 2♠ jeżeli S po 2♣ powie po prostu 2♠. Jest to niedolicytowanie, w końcu 10 PC. Można też wybrać drogę pośrednią – 2♥ po 2♣. N da negatywny wybór 2♠ i to też może zakończyć licytację. Niemniej to są sekwencje, w których obaj gracze lekko nie dolicytowują posiadanej karty.