KMP 4/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 30.
Rozdanie 30 Rozd. E, po partii: - |
♠ Q 9 ♥ Q J 10 3 2 ♦ Q 3 ♣ Q 10 7 4 |
|
♠ J 8 3 2 ♥ K 6 4 ♦ 9 5 4 ♣ A K 2 |
♠ 6 4 ♥ A 8 7 5 ♦ K 2 ♣ J 9 6 5 3 |
|
♠ A K 10 7 5 ♥ 9 ♦ A J 10 8 7 6 ♣ 8 |
Para NS może w tym rozdaniu zrealizować aż trzy końcówki – 3BA, 4♠ i 5♦. To oczywiście tylko teoria, gdyż do wygrania pięciu karo konieczne jest zaimpasowanie waleta pikowego u W. Po co jednak grać w kolor młodszy, gdy do wygrania mamy wyżej premiowany kontrakt pikowy.
Wylicytowanie gry kończącej nie jest jednak w tym rozdaniu sprawą prostą. Popatrzmy na początek licytacji:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♠ | ||
pas | 1BA | pas | 2♦ (1) |
pas | 2♠ | pas | 3♦ (2) |
pas | ??? |
(1) Karta e-S-a ogromny potencjał ofensywny, ale na skok w trzy karo potrzebnych jest trochę więcej honorów.
(2) Teraz S sprzedaje swoją nadwyżkę – ręka inwitująca w składzie 5-5+, a nadwyżka albo układowa, albo punktowa z honorami w kolorach krótkich.
Gracz N ma wprawdzie aż 9 PC, ale punkty w kierach i treflach to prawdziwa antykarta do układu 5-5 w ręce partnera. Podjęcie właściwej decyzji jest więc, praktycznie rzecz biorąc, sprawą losową. Ponieważ na 3♦ w turnieju na maksy spasować nie można, w grę wchodzą odzywki 3♠, 3BA i 4♠, a o tym jakie były wybory zawodników N opowie nam protokół rozdania.