KMP 6/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 12.
Rozdanie 12 Rozd. W, po partii: NS |
♠ K J 8 6 3 ♥ 5 4 ♦ 8 ♣ Q J 9 8 3 |
|
♠ Q 10 5 2 ♥ A Q ♦ A K 10 6 2 ♣ 10 6 |
♠ A 7 4 ♥ K 10 8 7 6 ♦ J 9 7 ♣ K 4 |
|
♠ 9 ♥ J 9 3 2 ♦ Q 5 4 3 ♣ A 7 5 2 |
W tym rozdaniu na pewno znaczna część graczy W otworzy 1BA. Układ 5-4 z młodszą piątką już dawno przestał być przeszkodą do takiego wyboru, a widły kierowe są wskazaniem za tym otwarciem. N w niekorzystnych założeniach mimo układu 5-5 raczej spasuje, a E da transfer na kiery. W zalicytuje 2♥ i spasuje po 3BA partnera.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | pas | 2♦ | pas |
2♥ | pas | 3BA | pas… |
Z karty N wist w trefle wygląda atrakcyjniej od pikowego i po takim ataku obrona weźmie pięć pierwszych lew. To jeszcze nie koniec kłopotów rozgrywającego, który aby być tylko bez jednej musi założyć, że impas damy karo wychodzi.
Tam, gdzie W otworzy 1♦, WE też raczej nie zagrają 3BA z właściwej ręki - N wejdzie pewnie 1♠, E da kontrę, W zalicytuje 1BA, a co więksi optymiści nawet 2BA i E podniesie do 3BA, np. po sekwencji:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♦ | 1♠ | ktr. | pas |
1BA | pas | 2♠* | pas |
2BA | pas | 3♥ | pas |
3BA* | pas… |
2♠ – forsing do dogranej, pytanie o zatrzymanie pikowe (1BA nie gwarantuje zatrzymania) i fit kierowy; już 2♥ powinno w tej pozycji forsować na 1 okrążenie – z siłą do 10 PC licytujemy 2♥ od razu po 1♠, wobec czego wskazanie 5+kierów poprzedzone kontrą oznacza siłę 11+PC, dogodnie jest przyjąć, że forsuje do dogranej.
3BA – na pewno z kartą W można podnieść do 4♥.
Na 3BA N na pierwszym wiście ujawni się z niespodzianką – wyjdzie damą trefl.
Bez wejścia N pikami jest szansa na zagranie 3BA z właściwej ręki – od króla trefl lub końcówki w kiery. E odpowie 1♥, W 1♠ i teraz E zalicytuje (Uwaga! Grający Double Checkback mówią, że w tej sekwencji zapamięta się to ustalenie dopiero po zapisie +190 za 2♦ +5) sztuczny forsing do dogranej 2♦, W zalicytuje 2♠ – brak zatrzymania trefl i trzech kierów. Jeżeli teraz E nie zamknie odzywką 3BA, a da wyczekujące 2BA, W może przez 3♥ wskazać grubego dubletona i WE mogą zagrać 4♥.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♦ | pas | 1♥ | pas |
1♠ | pas | 2♦* | pas |
2♠* | pas | 2BA | pas |
3♥ | pas | 4♥ | pas… |