KMP 4/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 14.
Rozdanie 14 Rozd. E, po partii: - |
♠ A 9 8 3 ♥ A 8 6 4 3 ♦ A 8 6 2 ♣ |
|
♠ 7 4 2 ♥ Q ♦ 7 5 4 ♣ A J 9 7 6 5 |
♠ J 10 6 5 ♥ J 10 7 5 ♦ Q ♣ K Q 10 2 |
|
♠ K Q ♥ K 9 2 ♦ K J 10 9 3 ♣ 8 4 3 |
W tym rozdaniu po pasie E, gracze S będą otwierać 1♦, W będzie pasować, a N odpowie 1♥. E znów spasuje, a S zalicytuje 1BA. Teraz, po kolejnym pasie gracza W, N za pomocą konwencji „magister" lub „podwójny magister” sforsuje do końcówki, a po dowiedzeniu się o trójce kierów, zalicytuje końcówkę w kiery (pesymista) bądź uzgodni kara, licząc, że uda się skutecznie spróbować szlemika. Gdy S wskaże wartości pikowe, pomijając bez atu z wyraźną obawą o trefle, N może posterować do szlemika, np.:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♦ | ||
pas | 1♥ | pas | 1BA |
pas | 2♦* | pas | 2♥* |
pas | 3♦* | pas | 3♠* |
pas | 4♣* | pas | 4♥* |
pas | 4BA | pas | 5♣ |
pas | 6♦ | pas… |
2♦ – sztuczny forsing do dogranej;
2♥ – trójka kierów;
3♦ – uzgodnienie kar;
3♠ – wartości pikowe, obawa o trefle;
4♣ – cue bid – obawa o trefle w kontekście poszukiwania najlepszej końcówki to dobra wiadomość dla N – przy wyłączeniu treflowym szanse na szlemika są bardzo duże;
4♥ – cue bid;
6♦ – można poszukiwać wielkiego szlema, dwa mariasze w kolorach czerwonych i król pik czynią go bardzo dobrym kontraktem, niemniej ze względu na trudności ze sprawdzeniem tego skłaniają do hamowania.
Błędem byłoby poszukiwanie szlemika kierowego po wskazaniu przez S trójki w tym kolorze, np. Splinterem 4♣ – szlemik w kiery na pewno będzie gorszy od karowego i nawet fakt, że gra się na maksy, nie powinien skłaniać do ruszenia w tym kierunku.