KMP 6/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 14.
Rozdanie 14 Rozd. E, po partii: - |
♠ K Q J 9 ♥ 10 ♦ A 9 8 6 5 3 ♣ K 8 |
|
♠ A 4 3 ♥ A Q 7 6 3 2 ♦ J 7 ♣ 9 2 |
♠ 7 6 ♥ K 9 4 ♦ 4 2 ♣ A Q J 10 7 6 |
|
♠ 10 8 5 2 ♥ J 8 5 ♦ K Q 10 ♣ 5 4 3 |
W tym rozdaniu pewnie wszyscy otworzą z ręką E – we Wspólnym Języku ta ręka na pewno kwalifikuje się do otwarcia 2♣ Precision, które formalnie jest w sile 11-14 PC, ale takie 10 z koronkowym kolorem to na pewno dość na 2♣. Z kolei Strefa też dopuszcza otwarcie 1♣ z tego typu kartą, zwłaszcza, że nie mamy problemów z rebidem – powtarzamy trefle po prostu.
Po otwarciu 2♣ Precision W powinien zalicytować 3♥ – inwit na kolorze 6+; co prawda kiery są nieco za słabe, przydałaby się jeszcze przynajmniej dziesiątka, ale nie ma sensownej alternatywy – 2♥ oznacza siłę do 10 PC, a rozpoczęcie od pytania 2♦ i zgłoszenie potem kierów forsuje do końcówki.
Po takim początku – 2♣ – pas – 3♥ - ? gracze N mogą zdecydować się na kontrę, układ jest modelowy, 4 piki i 5+ kar, ♣K wygląda wprawdzie kiepsko, ale na pewno wielu zdecyduje się na kontrę. E pewni podniesie do końcówki kierowej, a S – mający czwórkę pików i mariasza karo ma szansę pójść w obronę 4♠. W pewnie to skontruje – WE nie mają układu na pójście wyżej, a więc usatysfakcjonują się zapisem +100.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
2♣ | Pas | ||
3♥ | ktr. | 4♥ | 4♠ |
ktr. | pas… |
Oczywiście tam, gdzie N spasuje po 3♥, bądź S po 4♥, WE zagrają końcówkę, a po naturalnym wiście królem pik wezmą wszystkie lewy.
Tam, gdzie E otworzy 1♣, po odpowiedzi 1♥ gracze N będą pewnie dawać kontrę. Teraz E, w zależności od ustaleń, może dać rekontrę-fit lub „pokazać, przy czym gra” – 2♣. Po 2♣ zainwituje końcówkę kierową, a E z takim fitem powinien przyjąć, mimo minimum. Jeżeli E da rekontrę-fit, W może zalicytować końcówkę od razu:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | pas | ||
1♥ | ktr. | rktr. | 1♠ |
4♥ | ? |
W tej sytuacji N może zdecydować się na obronę z układem 6-4.
Inna możliwość rozwoju wydarzeń:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | pas | ||
1♥ | ktr. | 2♣ | 2♠* |
3♥ | pas | 4♥ | pas |
2♠ – na pewno wielu spasuje z kartą S, choćby dlatego aby nie naprowadzać partnera na wist pikowy.