KMP na IMP 5/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 10.
Rozdanie 10 Rozd. E, po partii: obie |
♠ A 9 7 5 ♥ 9 5 ♦ K Q J 3 2 ♣ 3 2 |
|
♠ Q 4 3 ♥ 7 6 2 ♦ A 7 5 ♣ J 10 8 7 |
♠ K 10 2 ♥ K Q J 4 ♦ 10 9 4 ♣ Q 9 4 |
|
♠ J 8 6 ♥ A 10 8 3 ♦ 8 6 ♣ A K 6 5 |
W tym rozdaniu znów wiele zależy od stylu gry. Czy ręka E – 11 PC, co prawda z dziesiątkami, ale bez asa, w układzie 4333, to popartyjne otwarcie? Moim zdaniem nie, ale na pewno wielu graczy E otworzy. Po pasie E, S otworzy 1♣ i WE już raczej nie zabiorą głosu w licytacji. N odpowie 1♠ (10 PC to za mało na 2♦, które przesądza końcówkę), S zalicytuje 1BA. I co teraz z kartą N? Wydaje się, że mimo tylko 10 PC, jakość koloru karowego uzasadnia inwit, zwłaszcza po partii. Jeżeli nie gra się żadnymi konwencjami, to N skazany jest na 2BA, po którym licytacja zgaśnie.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | ||
pas | 1♠ | pas | 1BA |
pas | 2BA | pas… |
Bez ataku pikowego kontrakt zostanie wygrany dzięki podziałowi kar 3-3.
Przy stosowaniu konwencji Magister z ręką N też jesteśmy skazani na inwit 2BA, natomiast używając Podwójnego magistra (Double Checkback) można wskazać rękę inwitującą (10-11) PC w układzie 4♠ i 5+♦:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | ||
pas | 1♠ | pas | 1BA |
pas | 2♣* | pas | 2♦* |
pas | 3♦* |
2♣ – sign off (do 9,10 PC) z 5+♦ lub ♣ lub dowolny inwit (poza zrównoważonym z 4 pikami);
2♦ – automat;
3♦ – inwit w układzie 4♠ i 5+♦
S nie ma cienia przyjęcia inwitu, powinien spasować i ten kontrakt jest wart 110 dla NS.
Jeżeli E otworzy, para WE może znaleźć się w tarapatach, jeżeli W po kontrze wywoławczej S uzna, że na 7 PC bez starszej czwórki trzeba powiedzieć 1BA. N ma oczywistą kontrę i WE pewnie będą się ratować kontraktem 2♣ z kontrą, który kosztuje około 500, chociaż z pomocą obrony można wykpić się i za 200.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | ktr. | ||
1BA | ktr. | pas | pas |
? |
Jeżeli W spasuje po kontrze, można oczekiwać, że NS zagrają częściówkę karową:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | ktr. | ||
pas | 1♠* | pas | 1BA* |
pas | 3♦* | pas… |
1♠ – 7+PC, 4+♠; w polskim stylu po kontrze wywoławczej na 1♣ stosujemy sztuczny negat 1♦ (do 6 PC w układzie dowolnym), więc 1♠ gwarantuje 7 PC i w zasadzie powinno forsować na jedno okrążenie (u wielu par 1♠ jest zlimitowane na 7-11 PC, gdyż z siłą 12+PC licytuje się forsing do dogranej 2♣);
1BA – konsekwencja opisanego wyżej podejścia – 12-14 PC bez 4 pików;
3♦ – inwit w układzie 4♠ i 5+♦; z pięcioma pikami N zalicytowałby od razu piki z bilansu na odpowiedniej wysokości, a z silniejsza kartą w układzie 4♠ i 5+♦ zalicytowałby nie 1♠, a 2♣ w pierwszym okrążeniu licytacji.