KMP IMP 4/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 4.
Rozdanie 4 Rozd. W, po partii: obie |
♠ Q 6 3 2 ♥ K 7 ♦ A K 4 2 ♣ K 4 3 |
|
♠ J 9 7 ♥ J 10 ♦ 8 7 ♣ A 10 9 8 7 6 |
♠ A K 5 4 ♥ A Q 8 6 5 2 ♦ 3 ♣ J 5 |
|
♠ 10 8 ♥ 9 4 3 ♦ Q J 10 9 6 5 ♣ Q 2 |
Na większości stołów gracze N będą otwierać 1BA, a E (bardzo nieliczni stosują w tej chwili inną obronę po otwarciu przez przeciwnika 1BA 15-17 PC niż Landy-multi, a nawet jeśli stosują inną, to większość obrona ma w strukturze wejście na obu starszych) będą musieli odpowiedzieć sobie na pytanie: czy to 6-4 to oba starsze, czy kiery?
Za decyzją, aby wskazać oba starsze przemawia to, że karta jest bardzo zachęcająca, do końcówki (po partii!) nie trzeba wiele (coś w rodzaju ♠ Dxxx ♥ xx ♦ xxxx ♣ xxxx, a nawet ♠ Dxx ♥ W10 ♦ xxxx ♣ xxx) i po jakiejkolwiek odzywce partnera wykonamy jeszcze jeden ruch – jeżeli partner wybierze piki, to po 2♠ 3♥ dość dobrze odsprzeda charakter naszej ręki (w zasadzie przydałoby się trochę 10-tek i 9-tek w naszych longerach), podobnie zresztą po 2♥ lub pytaniu 2♦, przykładowo:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♣* | pas | |
2♠ | pas | 3♥* |
2♣ – oba kolory starsze, co najmniej 5-4;
3♥ – 6♥-4♠, dobra ręka.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♣* | pas | |
2♥ | pas | 3♥ |
Po 2♥ partnera racjonalne jest, aby zamiast enigmatycznego 3♥ inwitować końcówkę, wskazując krótkość:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♣* | pas | |
2♥ | pas | 3♣/♦ |
Odzywka ta, poza krótkością w kolorze licytowanym, wskazuje także tyle kierów, że nawet przy bardzo negatywnym wyborze tego koloru, mamy w nim osiem kart. Piątka to jest minimum, a w zasadzie powinna być szóstka.
To wydaje się bardziej użytecznym i frekwencyjnym ustaleniem niż wskazanie układu trójkolorowego 5440 z licytowanym kolorem 4-5 kartowym.
Jeżeli wchodzący potraktuje rękę E jako „kiery” i wejdzie 2♦, to S pewnie z pomocą Lebensohla przepchnie się do 3♦, co da szanse e na kontrę, przekazującą właściwie potencjał karty.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♥ | 3♦ | |
pas | pas | ktr. |
Jednak pewnie na większości stołów S skorzysta z konwencji Lebensohl (2BA przygotowujące sign off na młodszym lub silną rękę z czterema pikami). Wtedy E będzie miał szanse na zabranie głosu jeszcze raz:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♥ | 2BA* | |
pas | 3♣* | ? |
2BA – Lebensohl
3♣ - automat
Kontra na odzywkę typu „pasuj albo popraw” powinna być wywoławcza (bo licytacja może na niej wygasnąć), więc już na 3♣ powinna wskazywać dobrą kartę z możliwością gry w piki, a jeżeli gracz E miałby wątpliwości co do takiej interpretacji, to w tym rozdaniu za chwilę będzie miał możliwość wznowienia w sytuacji już całkowicie jednoznacznej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1BA | 2♥ | 2BA* | |
pas | 3♣* | pas | 3♦* |
pas | pas | ? |
3♦ – naturalne, zwykle kolor 6+, chęć gry jedynie 3♦.
Jeżeli S nie zdecyduje się walczyć (co będzie raczej rzadkością, 5PC i niezły sześciokart po otwarciu partnera 1BA), licytacja zgaśnie w 2♥.