KMP IMP 4/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 27.
Rozdanie 27 Rozd. S, po partii: - |
♠ 5 3 ♥ 8 4 2 ♦ K 10 7 3 ♣ 10 9 8 4 |
|
♠ K 9 4 ♥ K 7 6 ♦ Q 9 8 2 ♣ K J 6 |
♠ J 8 6 2 ♥ J 9 5 ♦ 5 4 ♣ Q 5 3 2 |
|
♠ A Q 10 7 ♥ A Q 10 3 ♦ A J 6 ♣ A 7 |
Tutaj otwierający będzie miał trochę zajęcia przy liczeniu punktów. Ma ich aż 21. Otworzy więc 1♣ (czy gracze W zw swoimi 12 PC w układzie 4333 znajdą na kontrę? Jeżeli tak, to ułatwią na pewno późniejszą rozgrywkę) a po negacie partnera skoczy w 2BA, wskazując 21-22 PC. U części par które grają silnym 2BA od tego zacznie się licytacja. Co dalej? Jeżeli gra się zwykłym Staymanem, N dokłada 3BA i gramy.
Tam, gdzie na 3BA W wyjdzie w najdłuższy kolor, rozgrywający ma szanse. Karo weźmie waletem, odegra cztery lewy w tym kolorze i zagra kiera. Od e blotka. Jeżeli wstawimy dziesiątkę, już wygraliśmy. Pomocą w tej decyzji mogą być zrzutki gracza E.Jeżeli do kar zrzuci on dwie czarne karty, to jest sugestia, że trzyma w kierach waleta, w końcu atwiej pozbyć się kiera od Kxx niż od Wxx.
Po rebidzie 2BA (a także i otwarciu silne 2BA) rośnie popularność konwencji Stayman Puppet, umożliwiającej sprawdzenie starszych piątek:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | |||
pas | 1♦* | pas | 2BA |
pas | 3♣ | pas | ? |
- 3♦ = mam starszą czwórkę albo dwie;
- 3♥/♠ = mam piątkę licytowaną;
- 3BA = nie mam starszej czwórki ani piątki.
Istnieją inne warianty tej odpowiedzi, m.in. 3♥ = nie mam starszej piątki ani czwórki (z 5 kierami odpowiada się 3BA), co umożliwia pokazanie odpowiadającemu układu 5♠4♥.
Po odpowiedzi 3♦:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | |||
pas | 1♦* | pas | 2BA |
pas | 3♣ | pas | 3♦ |
pas | ? |
Pokazujemy starsze kolory odwrotnie, aby zawsze grać z silnej ręki:
- 3♥ = 4 piki
- 3♠ = 4 kiery
- 3BA = szukałem starszej piątki
- 4♣ = mam obie starsze czwó®ki.