KMP na IMP 3/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 23.
Rozdanie 23 Rozd. S, po partii: obie |
♠ K 9 ♥ J 5 4 ♦ A 9 4 ♣ A J 8 7 6 |
|
♠ A J 4 ♥ A K 7 ♦ K J 6 5 2 ♣ Q 10 |
♠ Q 10 8 7 2 ♥ Q 6 3 2 ♦ 10 7 ♣ 9 3 |
|
♠ 6 5 3 ♥ 10 9 8 ♦ Q 8 3 ♣ K 5 4 2 |
W tym rozdaniu po pasie S gracze W będą pewnie otwierali 1♣, chociaż na pewno znajdą się tacy, którzy stwierdzą „takie 18 to jak 17” i otworzą 1BA. Po otwarciu 1BA po transferze zagrają 2♠, a po użyciu konwencji „Garbage Stayman” 2♥:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1BA | pas | 2♣ | pas |
2♦ | pas | 2♥* | pas |
2♥ – co najmniej 4-4 w starszych, chęć gry tylko na wysokości dwóch.
Po otwarciu 1♣ gracze N pewnie zmieszczą się 2♣ i po dwóch pasach licytacja wróci do W. Będzie miał on teraz do wyboru, albo 2♦, albo kontrę. Moim zdaniem pas nie wchodzi w rachubę. Zwłaszcza w sytuacji, gdy jesteśmy na wysokości 2♣, W z silnym wariantem trefla nie może spasować.
Osobiście wydaje mi się, że mniejszym złem jest kontra, gdyż ręka W to na pewno nie jest „silny trefl na karach”. Czy po kontrze z kolei E ma na jakąś akcję silniejszą, niż 2♠? 4 PC, 2 damy… Co prawda układ 5-4w starszych, ale do końcówki potrzeba niezłej ręki. To skłania do ostrożności, ale nawet po ewentualnych 3♣, W zalicytuje 3♦ i po 3♠ gracza E spasuje:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1♣ | 2♣ | pas | pas |
ktr. | pas | 3♣ | pas/ktr. |
3♦ | pas | 3♠ | pas… |
Na piki, a także i na kiery bierze się 9 lew.
Tam, gdzie gracze N nie wejdą po 1♣, po początku:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1♣ | pas | 1♦ | pas |
1BA | pas | ? |
Gracze E staną przed pytaniem czy inwitować… Wydaje mi się, że najlepszym wyjściem jest Stayman z nastawieniem, że po wskazaniu starszej czwórki zainwitujemy podniesieniem do wysokości trzech, a po odpowiedzi 2♦ spróbujemy zagrać 2 w starszy, używając opisanego na początku mechanizmu Garbage Stayman.