Procedura zamawiania usług, towarów i robót budowlanych
Procedura zamawiania usług, towarów i robót budowlanych o wartości netto poniżej 130 000 złotych w Polskim Związku Brydża Sportowego z siedzibą w Warszawie
§ 1
-
Procedura udzielania zamówień publicznych o wartości netto poniżej 130 000 zł stosuje się do zamówień, których wartość szacunkowa w ciągu roku budżetowego, ustalona z należytą starannością, w ramach danego zamówienia nie przekracza wartości netto 130 000 zł (słownie: sto trzydzieści tysięcy złotych).
-
Procedura jest dokumentem mającym zastosowanie do zamówień publicznych udzielanych na usługi, dostawy lub roboty budowlane obowiązującym w Polskim Związku Brydża Sportowego w Warszawie.
-
Ilekroć jest mowa w postanowieniach Procedury o:
-
„Procedurze” – należy przez to rozumieć niniejsza Procedurę udzielania zamówień, których wartość nie przekracza kwoty 130 000 zł.
-
„Ustawie” – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych zwana w dalszej treści ustawą PZP.
-
„Zamówieniu” – należy przez to rozumieć zamówienie publiczne, którego przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane.
-
„Zamawiającym” – należy przez to rozumieć Polski Związek Brydża Sportowego z siedzibą w Warszawie (00 – 019) ul. Złota 7/3 - PZBS.
-
„Wykonawcy” – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia.
-
§ 2
-
Podstawą udzielania zamówienia u Zamawiającego jest sporządzony szacunkowy plan zamówień publicznych na dany rok.
-
Zamówienia nieplanowane udziela się w sytuacji wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie tworzenia planu zamówień publicznych.
-
Zamówień publicznych objętych niniejszą procedurą udziela się z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji, przejrzystości i równego traktowania wykonawców oraz zgodnie z zasadą legalności, celowości, gospodarności i uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.
-
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością.
-
Zamówienia nieplanowane, których konieczność udzielenia pojawi się już po udzieleniu zamówień tego samego rodzaju w trakcie roku, na który sporządzony został plan zamówień publicznych, będą stanowiły zamówienia odrębne, których wartość ustala się w odniesieniu do ich zakresu.
-
Niedopuszczalne jest dzielenie i zaniżanie wartości zamówienia w celu ominięcia obowiązku stosowania ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „Prawem zamówień publicznych”.
-
Obowiązkiem pracownika ds. zamówień publicznych jest bezstronne, dokonane z należytą starannością zakwalifikowanie oraz przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz zapisami Procedury.
-
Do udzielania zamówień publicznych objętych niniejszą Procedurą stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego.
-
Postanowienia niniejszej Procedury nie stosuje się w przypadku udzielania zamówień publicznych współfinansowanych przez Unię Europejską, dotacji państwowych, których wartość nie przekracza kwoty 130 000 zł jeżeli wytyczne programu samodzielnie regulują zasady jego udzielenia.
§ 3
-
Zamówienia o wartości netto poniżej 130 000 zł realizowane w Polskim Związku Brydża Sportowego z siedzibą w Warszawie udzielane są na podstawie procedur określonych w niniejszej Procedurze, przy czym zamówienia o wartości szacunkowej netto:
-
niższej lub równej 80 000,00 zł – realizowane będą bezpośrednio bez stosowania procedury wynikającej z § 5 Procedury, przy czym każde zamówienie musi być poprzedzone wnioskiem o którym mowa w § 8 ust. 1, a dowodem udzielonego zamówienia będzie wystawiona przez wykonawcę faktura lub zawarta umowa. Wydatki dokonywane w ramach zatwierdzonego wniosku nie mogą przekroczyć wskazanych w nim wartości brutto;
-
powyżej 80 000,00 zł lecz poniżej 130 000,00 zł – dokonuje się w drodze publicznego zapytania ofertowego poprzez stronę internetową Zamawiającego lub poprzez rozesłanie zapytania ofertowego do co najmniej trzech wykonawców i otrzymanie co najmniej jednej ważnej oferty.
-
Zamawiający może dokonać zakupu interwencyjnego bez przeprowadzania procedury, jeżeli kwota zamówienia nie przekroczy 3.000 zł netto w miesiącu.
-
§ 4
-
Do ustalenia wartości zamówienia stosuje się przepisy art. 28-36 ustawy Prawo zamówień publicznych.
-
Szacunkową wartość zamówienia ustala się w szczególności przy zastosowaniu jednej z następujących metod:
-
zapytania cenowe skierowane do potencjalnych wykonawców,
-
odpowiedzi cenowe wykonawców,
-
wydruki ze stron internetowych zawierające ceny usług i towarów (opatrzone datą dokonania wydruku),
-
rozmów telefonicznych lub bezpośrednich rozmów z potencjalnymi wykonawcami, z których zostały sporządzone notatki wskazujące podmiot oraz osobę z która przeprowadzono rozmowę oraz jej datę,
-
analizy wydatków z poprzedniego roku budżetowego lub udzielonych w ciągu poprzednich 12 miesięcy, załączając kopie ofert lub umów z innych postępowań (obejmujących analogiczny przedmiot zamówienia),
-
w odniesieniu do cen dostawy/usługi w poprzednim zamówieniu z uwzględnieniem zmian ilości lub wartości zamawianych usług lub dostaw, kosztorysu inwestorskiego dla robót budowlanych.
-
-
Ustalenie szacunkowej wartości zamówienia należy udokumentować w postaci notatki służbowej i załączonych do niej dokumentów. Dokumentami potwierdzającymi ustalenie szacunkowej wartości zamówienia są w szczególności:
-
zapytania cenowe skierowane do potencjalnych wykonawców,
-
odpowiedzi cenowe wykonawców,
-
wydruki ze stron internetowych zawierające ceny usług i towarów (opatrzone datą dokonania wydruku),
-
kopie ofert lub umów z innych postępowań (obejmujących analogiczny przedmiot zamówienia) z okresu poprzedzającego moment szacowania wartości zamówienia,
-
kosztorys inwestorski
-
-
Wnioskujący zobowiązany jest załączyć do wniosku:
-
dla robót budowlanych - kosztorys inwestorski,
-
dla dostaw i usług - informację lub dokument/notatkę, określający co najmniej sposób obliczenia wartości zamówienia wraz z podaniem wszystkich elementów składających się na tę wartość, sporządzony przez osobę ustalającą wartość zamówienia.
-
-
Ustalenia wartości szacunkowej zamówienia (netto) dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, oraz nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane. Jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie, przed wszczęciem postępowania, należy dokonać zmiany wartości zamówienia.
§ 5
Zamówienia publiczne o wartości z przedziału powyżej 80 000,00 zł, lecz poniżej 130 000,00 zł
-
Zamówienia publicznego o wartości powyżej 80 000,00 zł, lecz poniżej 130 000,00 zł netto udziela się w drodze:
-
zapytania ofertowego albo
-
publicznego zapytania ofertowego.
-
-
Wyboru procedury o których mowa w ust. 1 dokonuje Zamawiający w porozumieniu z pracownikiem ds. zamówień publicznych.
-
Zapytanie ofertowe to tryb udzielenia zamówienia, który polega na skierowaniu zaproszenia w formie elektronicznej do co najmniej trzech wykonawców, w celu wyboru najkorzystniejszej oferty.
-
W przypadku braku możliwości przesłania zapytania ofertowego do wymaganej liczby wykonawców, dopuszcza się przesłanie zapytania ofertowego do mniejszej liczby wykonawców z jednoczesnym zastosowaniem procedury publicznego zapytania ofertowego i umieszczenie zapytania ofertowego na stronie internetowej Zamawiającego.
-
Kryterium wyboru oferty w trybie zapytania ofertowego poza ceną mogą być inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia lub właściwości wykonawcy.
-
Podstawę wszczęcia procedury w trybie zapytania ofertowego stanowi zapotrzebowanie i wniosek który sporządza pracownik Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Procedury.
-
Zaproszenie do składania ofert odbywa się w drodze zapytania ofertowego kierowanego do wykonawców w formie pisemnej lub elektronicznej. Wzór zapytania ofertowego stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.
-
Wraz z zapytaniem ofertowym zamawiający przesyła wykonawcom opis przedmiotu zamówienia, projekt umowy jeżeli występuję oraz formularz oferty. Wzór formularza ofertowego stanowi załącznik nr 3 do Procedury.
-
Najkorzystniejszą ofertę wybiera się spośród ofert nadesłanych przez wykonawców, którym przekazano dokumenty określone w ust. 7.
-
Zamówienia udziela się wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę lub którego oferta uzyskała najkorzystniejszy bilans punktowy w zakresie przyjętych do oceny poza cenowych kryteriów oceny ofert.
-
Jeżeli wybrany wykonawca uchyla się od zawarcia umowy lub realizacji zamówienia najkorzystniejsza oferta może zostać wybrana spośród ofert pozostałych, bez przeprowadzania ich ponownej oceny.
-
Z zapytania ofertowego sporządza się protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do Procedury.
-
O wynikach przeprowadzonej procedury informuje się wykonawców, którzy złożyli ofertę o udzielenie zamówienia, wzór informacji stanowi załącznik nr 5.
-
W przypadku gdy nie wpłynie żadna oferta, postępowanie powtarza się w procedurze określonej w §5, a w przypadku opisanym w ust. 4 powyżej, zamówienia można udzielić dowolnie wybranemu wykonawcy z zastrzeżeniem, że jego wynagrodzenie nie może być większe niż wartość szacunkowa zamówienia.
-
Publiczne zapytanie ofertowe polega na opublikowaniu na stronie internetowej Zamawiającego wraz z zaproszeniem do składania ofert.
§ 6
-
Do udzielenia zamówień na podstawie procedury wskazanej w §5 można przewidzieć dodatkowy etap negocjacji z wykonawcami którzy złożyli oferty. Negocjacje prowadzi się w celu ulepszenia treści oferty.
-
Negocjacje można przeprowadzić, o ile zostały przewidziane w treści zapytania ofertowego, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Procedury.
-
Negocjacje treści oferty nie mogą prowadzić do zmiany minimalnych wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia lub realizacji zamówienia.
-
Po zakończeniu negocjacji, wykonawców biorących udział w negocjacjach zaprasza się do złożenia ofert ostatecznych tym samym trybem, co ofertę będącą przedmiotem negocjacji i dokonuje się wyboru wykonawcy zamówienia.
-
Jeżeli wybrany wykonawca uchyla się od zawarcia umowy, najkorzystniejsza oferta może zostać wybrana spośród ofert pozostałych, bez przeprowadzania ich ponownej oceny.
§ 7
-
Postępowanie o zamówienie publiczne zostanie unieważnione, jeżeli:
-
nie wpłynie żadna oferta lub żadna z ofert nie spełni warunków postępowania;
-
cena najkorzystniejszej oferty przekroczy kwotę, jaką zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia;
-
wystąpi zmiana okoliczności powodująca, że realizacja zamówienia jest niecelowa.
-
-
Informacja o unieważnieniu postępowania, o którym mowa w § 7 Procedury zostanie przekazana wykonawcom, do których skierowano zapytanie ofertowe, a w przypadku zamówień opublikowanych na stronie Zamawiającego, informacja zostanie opublikowana na stronie Zamawiającego.
-
Niezależnie od ust. 1 powyżej, Zamawiającemu przysługuje prawo unieważnienia postepowania na każdym jego etapie bez podania przyczyny.
§ 8
-
Każdorazowe udzielenie zamówienia publicznego bez względu na jego wartość musi być poprzedzone przygotowaniem wniosku o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik nr 1 do Procedury.
-
Wniosek o którym mowa w §8 ust. 1, §5 ust. 6 Procedury podlega zatwierdzeniu przez:
-
głównego księgowego lub osobę upoważnioną, w zakresie potwierdzenia posiadania i zabezpieczenia środków finansowych przeznaczonych na przedmiotowe zamówienie,
-
Dyrektora Biura Polskiego Związku Brydża Sportowego.
-
§ 9
-
Wyłączone z obowiązku stosowania Procedury w zakresie procedur wskazanych w §5 są zamówienia publiczne dotyczące:
-
usług promocyjno-reklamowych,
-
zakupu książek,
-
zakupu prasy i wydawnictw prasowych,
-
usług hotelarskich,
-
usług bankowych,
-
zawierania umów zleceń i umów o dzieło z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, prowadzących działalność gospodarczą o wartości do 80 000 zł netto,
-
usług obsługi prawnej oraz księgowej
-
indywidualnych szkoleń otwartych dla pracowników,
-
ubezpieczenia,
-
usług medycyny pracy,
-
wynajmu sali,
-
przedłużenia subskrypcji i licencji oprogramowania komputerowego,
-
awarii i innych wyjątkowych sytuacji, których zamawiający nie mógł przewidzieć, a które wymagają natychmiastowego działania w celu zapobieżenia lub ograniczenia szkody, która może wystąpić w przypadku niepodjęcia takiego działania,
-
dostaw, usług lub robót budowlanych, które mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę. W takim przypadku należy sporządzić stosowne pisemne uzasadnienie wyboru wykonawcy, zatwierdzone przez kierownika zamawiającego,
-
zakupu usług lub dostaw niezbędnych do przeciwdziałania zagrożeniu epidemicznemu, jeżeli zachodzi wysokie prawdopodobieństwo szybkiego i niekontrolowanego rozprzestrzeniania się choroby lub jeżeli wymaga tego ochrona zdrowia publicznego.
-
§ 10
-
Umowę w formie pisemnej należy sporządzić w przypadku gdy:
-
zawarcie umowy w formie pisemnej wymagane jest na podstawie odrębnych przepisów;
-
wykonawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej;
-
wartość umowy jest większa niż 80 000,00 zł netto;
-
należy szczegółowo sprecyzować warunki i termin realizacji zamówienia oraz inne istotne dla elementy, bez względu na wartość umowy, w szczególności ze względu na:
-
złożony (skomplikowany) przedmiot zamówienia,
-
etapowanie realizacji zamówienia,
-
wydłużenie terminu płatności wynagrodzenia,
-
przeniesienie praw autorskich,
-
waloryzację wynagrodzenia,
-
ustalenie kar umownych.
-
-
-
Przy wartości zamówienia równej lub niższej niż 80 000 zł netto, w celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji zamówienia oraz biorąc pod uwagę jego specyfikę, może zawrzeć umowę z wykonawcą lub sporządzić pisemne zlecenie na realizację zamówienia. Do zawierania tego typu umów stosuje się odpowiednio przepisy Procedury.
-
Umowy powinny zawierać w szczególności wszystkie elementy wymagane obwiązującą Instrukcją obiegu, kontroli i przechowywania dokumentów finansowo-księgowych oraz pozostałe elementy niezbędne do ich prawidłowej realizacji, tj.:
-
wskazanie stron umowy i datę jej zawarcia,
-
przedmiot umowy,
-
wysokość wynagrodzenia lub ceny należnej wykonawcy, ze wskazaniem wartości brutto oraz podstaw jej obliczenia, w przypadku wartości obliczanej w oparciu o wartości jednostkowe,
-
określenie terminu realizacji umowy, w tym ewentualnie - w zależności od charakteru umowy - terminów na zgłoszenie przez zamawiającego uwag do wykonania umowy i uwzględnienie tych uwag przez wykonawcę,
-
określenie zasad wystawienia faktur przez wykonawcę,
-
określenie terminu i sposobu zapłaty wynagrodzenia lub ceny,
-
ewentualnie inne postanowienia zabezpieczające interesy zamawiającego w zależności od rodzaju, celu i właściwości danego zamówienia.
-
-
Umowy przed ich zawarciem podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd PZBS.
§ 11
Procedura wraz z załącznikami wchodzi w życie z dniem 12.01.2025 r.
Załączniki stanowiące integralną część Procedury: