Polski Związek Brydża Sportowego

PZBS

KRS 0000219753, NIP: 525-16-56-918, Organizacja Pożytku Publicznego

konto PZBS: 07 1240 6175 1111 0000 4577 6692

KMP 5/2022 - analiza rozdań

Spis treści
KMP 5/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 2.
Rozdanie 3.
Rozdanie 4.
Rozdanie 5.
Rozdanie 6.
Rozdanie 7.
Rozdanie 8.
Rozdanie 9.
Rozdanie 10.
Rozdanie 11.
Rozdanie 12.
Rozdanie 13.
Rozdanie 14.
Rozdanie 15.
Rozdanie 16.
Rozdanie 17.
Rozdanie 18.
Rozdanie 19.
Rozdanie 20.
Rozdanie 21.
Rozdanie 22.
Rozdanie 23.
Rozdanie 24.
Rozdanie 25.
Rozdanie 26.
Rozdanie 27.
Rozdanie 28.
Rozdanie 29.
Rozdanie 30.
Rozdanie 31.
Rozdanie 32.
Rozdanie 33.

Rozdanie 8.

Rozdanie 8
Rozd. W,
po partii: -
Q J 5 4 3 2
A 3
J 8 6
7 3
 
K 10 9 8
7 2
A 7
10 8 5 4 2
rozd. 8 6
J 10 9 8 4
K 10 9 3 2
Q 9
  A 7
K Q 6 5
Q 5 4
A K J 6
 

 Prawie wszystkie pary NS wylicytują w tym rozdaniu końcówkę pikową i choć kontraktu tego wygrać nie można, to wielu rozgrywających weźmie jednak dziesięć lew. Stanie się tak dlatego, że jedynym wistem obkładającym cztery piki jest wyjście karowe. O ile wist taki z ręki W można sobie jeszcze wyobrazić, to naprawdę trudno wymagać od zawodnika E, by po sekwencji:

W N E S
pas 2 pas 4
pas      

 położył przed sobą kartę inną, niż walet kier.

 To jednak jeszcze nie koniec, gdyż w tym momencie wszystkie światła skierują się na rozgrywającego. Do sukcesu prowadzi bowiem bardzo nieoczywista linia postępowania: trzy razy kier, W przebija, N nadbija, a potem ściąga asa pik i gra trzykrotnie w trefla z satysfakcją odnotowując pojawienie się damy. 

 W praktyce taka rozgrywka jest jednak niemożliwa, a to, że 4 zostanie przy wielu stołach wygrane będzie zwykle „zasługą” gracza W. Musi on bowiem zrezygnować z prawie pewnej drugiej lewy atutowej i po zagraniu przez rozgrywającego as pik-pik wskoczyć królem na blotkę i zagrać as karo-karo. Ponieważ nie jest to postępowanie ani proste, ani oczywiste, zapis 420 dla NS zobaczymy wielokrotnie w protokole tego rozdania.

 Po dołożeniu przez W blotki w drugiej lewie atutowej, lewę weźmie dama pik. Rozgrywający nieco się zmartwi, a potem ściągnie pozostałe figury kierowe. W może się bronić nie przebijając. Nic to jednak nie da, gdyż na trzeciego kiera zniknie jedno karo z ręki N. Potem rozgrywający ściągnie asa i króla trefl, a spadająca dama w tym kolorze wyraźnie poprawi mu humor. W następnej lewie na stole pojawi się walet trefl i obrońcy będą musieli skapitulować.