KMP na IMPy 11/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 3.
Rozdanie 3 Rozd. S, po partii: EW |
♠ A Q J 4 3 ♥ 6 4 ♦ K 10 9 8 ♣ A Q |
|
♠ 10 8 ♥ A 9 3 ♦ A Q 7 3 ♣ K 9 7 5 |
♠ 9 ♥ K Q J 8 7 5 ♦ 6 2 ♣ 10 8 4 2 |
|
♠ K 7 6 5 2 ♥ 10 2 ♦ J 5 4 ♣ J 6 3 |
Tutaj po pasie S gracze W będą otwierać 1♣. Teraz z kartą N pewnie większość da kontrę objaśniającą – uważam osobiście, że to raczej wejście 1♠, ale w polskim stylu niebrzydkie 16 PC i dobry kolor to już „objaśniak”. Po kontrze, z kartą E większość zalicytuje 1♥, ale będą i tacy, co skoczą w 2♥. Po 1♥ (po kontrze wywoławczej najpopularniejsze ustalenie dotyczące one over one jest – „forsujące na jedno okrążenie i dalej system-on”) S spasuje, a W zalicytuje 1BA. N powinien zalicytować 2! – jak już zaczęło się od kontry, to trzeba licytować konsekwentnie – E teraz raczej spasuje – z singlem pik, w świetle 1BA partnera, 3♥ wygląda raczej na podpędzanie przeciwników, niż skuteczną walkę o częściówkę. Teraz S ma do wyboru 3♠ lub 4♠ – 3♠ wygląda rozsądniej – co prawda mamy 5-kartowy fit, ale układ 5332. Na pewno będą też tacy, którzy popatrzą tylko na pięć pików i zalicytują 4♠. Na tym, ile pików zalicytuje S, licytacja pewnie się zakończy.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1♣ | ktr. | 1♥ | pas |
1BA | 2♠ | pas | 3♠/4♠ |
pas… |
Tam, gdzie E skoczy w 2♥, S spasuje, a W powinien przedłużyć blok do wysokości 3♥ (chociaż w niekorzystnych nie każdy się na to zdobędzie). Teraz N może żałować, że nie wszedł 1♠, ale kontrą. Jednak jak się powiedziało A, trzeba powiedzieć i B, i trzeba zamknąć oczy i się objaśnić – 3♠, po których S dołoży 4♠.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1♣ | ktr. | 2♥ | pas |
3♥ | 3♠ | pas | 4♠ |
pas… |
Tam, gdzie N wejdzie 1♠, E zalicytuje nieforsujące 2♥. S skoczy pewnie w blokujące 3♠. W spasuje, a N? Zalicytowanie 4♠ nie jest oczywiste, ale już czwarty król pik przy dublu karo da czasem jakąś grę na końcówkę i pewnie wielu dołoży 4♠.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | |||
1♣ | 1♠ | 2♥ | 3♠ |
pas | pas/4♠ | pas… |
4♠ wygrywa się dzięki dobremu położeniu damy karo i króla trefl, trzeba jednak starannie gospodarować komunikacją – daje ją tylko kolor atutowy. Po ściągnięciu dwóch kierów obrona najlepiej zrobi jak odejdzie w piki. Najlepiej wziąć w ręce asem, damę pik przejąć królem i zagrać ♦W. W najlepiej zrobi jak wskoczy asem ale cokolwiek nie zagra, mamy już impas do wykonania i dojście blotkami pikowymi do stołu.