KMP na IMP 11/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 14.
Rozdanie 14 Rozd. E, po partii: - |
♠ A Q 3 ♥ Q 5 ♦ K J 8 5 4 ♣ K 7 6 |
|
♠ 10 ♥ A 10 7 4 3 2 ♦ A 6 3 ♣ 10 9 5 |
♠ J 9 8 7 6 ♥ K J 8 6 ♦ 10 7 ♣ Q 8 |
|
♠ K 5 4 2 ♥ 9 ♦ Q 9 2 ♣ A J 4 3 2 |
W tym rozdaniu pary NS, pomimo zdecydowanej przewagi siły, nie wszędzie znajdą się w licytacji… Gracze E na pierwszej ręce będą pasować. I teraz pierwszy test dla pary NS – czy to jest karta na 2♣ Precision? Nie najgorsze 10 PC, układ 5431 z pikami, wydaje się, że wielu stosujących tę konwencję otworzy. Tam, gdzie jednak gracze S także spasują, W będzie otwierał 2♦ multi lub słabe dwa 2♥. Czy teraz N ma na interwencję? 15 PC ze słabym kolorem, układ 5332, nie nadający się na kontrę wywoławczą – pewnie też pas znajdzie wielu zwolenników. Po słabym 2♥ E skoczy w 4♥ i S będzie miał szansę zaistnieć – licytacja gracza E jest ewidentnie blokując i z ręką S można dać kontrę. Teraz N pewnie zalicytuje 5♦ (taka kontra z opóźnieniem to musi być układowa ręka, na wysokości czterech nawet z 5440):
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | ||
2♥ | pas | 4♥ | ktr. |
pas | 5♦ | pas… |
Jeżeli E wyjdzie w kiery, to mamy tzw. „koniec wojny” – kontrakt może obłożyć tylko obrona w stylu braci Manoppo – E musi wyjść w pika, a W, po dojściu asem atu, dopuścić partnera do ręki zagraniem spod asa kier, aby dostać przebitkę pikową.
Po otwarciu 2♦ multi, jeżeli E podejmie akcję łagodną – 3♥, to S będzie miał łatwiejsze życie – da kontrę (przypominam, kontra na odzywkę typu „do koloru” – pass/correct – jest wywoławcza do koloru kontrowanego i N ze swoją kartą nie powinien zawahać się przed zalicytowaniem końcówki w karo:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | ||
2♦ | pas | 3♥ | ktr. |
pas | 5♦ | pas… |
Tam, gdzie przesądzi grę na wysokości czterech, odzywką 4♦ lub 4♥ „do koloru”, S będzie miał nieco trudniej.
Po otwarciu przez S Precision, NS zagrają pewnie końcówkę w trefle:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 2♣ | ||
pas | 2♦* | pas | 2♠ |
pas | 2BA* | pas | 3♦* |
pas | 5♣/♦ | pas… |
2♦ – pytanie;
2♠ – 4 piki;
2BA – pytanie;
3♦ – trójka.
Pierwsze pytanie, jakie musi postawić sobie N, to czy są szanse na szlemika (pamiętajmy, że z 6430 partner po 2BA pokazałby szóstego trefla, a z 4045 mógłby otworzyć 1♦)? Potrzeba do niego wybranej karty - ♠KW, ♦AD, ♣/♥A; szanse małe. Czy wybrać trefle, czy kara? Lepiej wygląda gra w kara, nie grozi skrót, a przebicie kiera od trójki da dodatkową lewę.
5♦ z ręki S można obłożyć wistem w singla pik, o ile partner zdoła mocno zalavinthalować kiera – możemy z pozycji W zwiększyć swoje szanse, puszczając raz karo – kolejność zagrywanych przez partnera blotek atutowych powinna wskazywać kolor dojścia.