KMP 1/2022 - analiza rozdań
Rozdanie 25.
Rozdanie 25 Rozd. N, po partii: EW |
♠ J 9 6 5 3 2 ♥ 6 2 ♦ J 9 4 ♣ Q 10 |
|
♠ Q 7 ♥ 10 ♦ 6 5 3 2 ♣ K J 7 6 3 2 |
♠ K 8 4 ♥ A 7 5 4 3 ♦ A K 8 7 ♣ A |
|
♠ A 10 ♥ K Q J 9 8 ♦ Q 10 ♣ 9 8 5 4 |
Nawet w tych założeniach nie ośmieliłbym się otworzyć z kartą N dwa karo (minimulti) lub dwa kier. Jeśli jednak warunki i zasady dotyczące otwarć blokujących zostaną szczegółowo omówione w parze, to oczywiście można grać i tak, a nawet można otwierać z taką ręką 3♠. Ważne jest bowiem tylko to, by partner otwierającego mógł wiedzieć, czego może się spodziewać po licytacji partnera.
To wszystko jednak nie ma większego, gdyż w naszym rozdaniu w głównej roli wystąpi para EW. Rozpoczyna E, który musi zdecydować, jak zakwalifikować swoją rękę. Za silnym treflem przemawia 18 PC oraz aż osiem kontroli, natomiast słaby kolor kierowy i kiepska lokalizacja honorów (singlowy as trefl) wyraźnie skłaniają do otwarcia 1♥. Popatrzmy na to, co może wydarzyć się po każdym z tych otwarć.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♥ | pas | |
pas | 2♠ (1) | ktr (2) | pas |
3♣ | pas | 3♦ (3) | pas |
(1) Spasowłem na pierwszej ręce, mam jednak sześć pików, a to zawsze coś.
(2) Kontra wywoławcza. Z tym układem E czuje się komfortowo, sytuacja byłaby zupełnie inna, gdyby miał cztery trefle i singla karowego.
(3) Dobra ręka w składzie 5-4, gdyż pięć kar E zgłosiłby licytując 3♦ bezpośrednio po dwóch pikach gracza N.
Jak widzimy EW stają w znakomitym kontrakcie, na który powinni wziąć jedenaście lew, a jeśli nawet im się sztuka ta nie uda, to zapis i tak nie opuści linii EW.
Po silnym treflu będzie dużo, dużo gorzej, na przykład tak:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | 1♥ | |
pas | pas | 1BA (1) | pas |
2♠ (2) | pas | 3♣ (3) | pas |
3♥ (4) | pas | 3BA | pas |
(1) E wybiera jedną z możliwych opcji licytacyjnych, żadna z nich nie jest idealna.
(2) Transfer na trefle.
(3) Słaba karta.
(4) Krótkość kierowa.
Lub tak:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | 1♥ | |
2♣ | pas | 3BA | pas |
Po otwarciu 1♣, jak widzimy, zatrzymanie się przed końcówką jest praktycznie niemożliwe.