KMP na IMPy 12/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 4.
Rozdanie 4 Rozd. W, po partii: obie |
♠ 10 8 6 ♥ 9 7 4 ♦ 10 6 4 ♣ K 4 3 2 |
|
♠ K 4 ♥ A Q J 10 8 5 3 ♦ A Q 2 ♣ A |
♠ J 9 7 3 2 ♥ K 6 2 ♦ K 9 ♣ 9 6 5 |
|
♠ A Q 5 ♥ ♦ J 8 7 5 3 ♣ Q J 10 8 7 |
W tym rozdaniu gracze W, grający Wspólnym Językiem, będą otwierać 1♣. A Strefie jest to karta graniczna pomiędzy 1♥ a Acolowskim 2♣.
Po otwarciu 1♣ N spasuje, a E odpowie 1♠. Teraz pewnie część graczy z kartą S, mimo popartyjnych założeń, zainterweniuje 2BA, część spasuje. Po pasie S, W zalicytuje 2♥, a E powinien zgłosić zamykające 4♥ – jego karta, to mimo że ładne, ale jednak absolutne minimum z fitem w kolorze partnera. W może spasować – w świetle 4♥ szanse na asa pik i króla w kolorze czerwonym – to są wartości dające dobrego szlemika – są niewielkie. Jednak optymista ruszy cue bidem 4♠ i po 5♦ partnera zalicytuje pewnie szlemika.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | pas | 1♠ | pas |
2♥ | pas | 4♥ | pas |
4♠ | pas | 5♦ | pas |
6♥ | pas… |
Dzięki dobremu położeniu asa pik szlemik jest bezproblemowy.
Tam, gdzie S wejdzie 2BA, W stanie przed podobnym problemem:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♣ | pas | 1♠ | 2BA |
3♥ | pas | 4♥ | pas |
? |
Po otwarciu 1♥ są spore szanse na dojście do szlemika. E podniesie kiery do 2♥, i teraz bez względu na to czy S, spasuje, czy zainterweniuje, W wskaże krótkość trefl i aspiracje szlemikowe Splinterem i to w zasadzie powinno graczowi E wystarczyć do szlemika:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
1♥ | pas | 2♥ | pas/2BA |
4♣ | pas | 4♦ | pas |
4♥* | pas | 5♥* | pas |
?* |
4♥ – do szlemika potrzeba wybranych wartości, więc na razie trzeba dać do tyłu;
5♥ – karta jest bardzo ładna, trzeba jeszcze ruszyć, a 5♥ jest wygodną, opisową odzywką.
W może teraz dołożyć szlemika.
Po otwarciu Acolem 2♣ krok do przodu będzie musiał zrobić E:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
2♣ | pas | 2♦ | pas |
2♥ | pas | 3♥* | pas |
4♣* | pas | 4♦* | pas |
4♥ | pas | 5♥* | pas |
? |
3♥ – zachęcające w ramach negatu uzgodnienie koloru, 1-2 kontrole;
4♣ – cue bid krótkościowy;
4♦ – cue bid;
5♥ – fit kierowy z królem, wartość przebitkowa (dubel) – moim zdaniem jest jeszcze miejsce na krok naprzód.