KMP na IMPy 10/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 30.
Rozdanie 30 Rozd. E, po partii: - |
♠ K Q J 4 2 ♥ K 8 ♦ 9 4 2 ♣ 10 5 3 |
|
♠ A 10 9 8 5 ♥ Q J 9 6 3 ♦ 10 3 ♣ Q |
♠ 7 3 ♥ 10 7 5 2 ♦ A J 8 6 ♣ J 8 2 |
|
♠ 6 ♥ A 4 ♦ K Q 7 5 ♣ A K 9 7 6 4 |
W tym rozdaniu E spasuje, a S będą otwierać 1♣. Z kartą W wielu wejdzie 2♦ – 5+-5+ w starszych – to ustalenie jest popularne, na przedpartyjną dwukolorówkę wiele nie potrzeba, a dogodnie jest sprzedać oba kolory od razu. N nie ma wygodnej licytacji, musi spasować, a E zrobi najlepiej jak skoczy od razu w 3♥. S stanie teraz przed trudnym problemem, w końcu musi się zdecydować wkroczyć na poziom czterech. Jednak układ 6-4 i niewiele lew ujemnych przemawia za tym, że rozdania nie należy odpuszczać, zwłaszcza, że skok w 3♥ sugeruje fit4-kartowy, a przy 9 kartach w kolorze na linii WE są spore szanse na taki fit na linii NS. No i jest wygodna odzywka – kontra. Po kontrze gracza S N zalicytuje 3BA i na tym pewnie licytacja się zakończy.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | ||
2♦* | pas* | 3♥ | ktr. |
pas | 3BA | pas… |
2♦ – co najmniej 5-5 na starszych;
pas – można zalicytować też kontrę, która (podobnie jak po otwarciu 1BA i wejściu 2♣ oba starsze oraz 2♦ jeden starszy) powinna oznaczać „punkty w układzie zrównoważonym” i wstępnie chęć łapania przeciwników; jednak moim zdaniem 9 PC to za mało na taką odzywkę.
E wyjdzie pewnie w kiery. Po tej licytacji rozgrywający powinien pobić asem i spróbować raz trefla z góry, a po spadnięciu damy zagrać na podział tego koloru 3-1 - zagrać pika. W raczej puści, a rozgrywający po wzięciu w ręce powinien zaimpasować trefla, co da 9 lew. Jeżeli W wskoczy asem pik i zagra kiera, to rozgrywający ma szanse na 11 lew, aczkolwiek taki pośpiech w wyrabianiu kierów niejednemu rozgrywającemu zasugeruje, że W miał w treflach DW sec.
Tam, gdzie W wejdzie nie dwukolorówką, a 1♠, N i E spasują. Teraz co bardziej drapieżni gracze S wznowią kontrą. Jeżeli teraz W nie odskoczy od razu w 2♥, to przy dobrej obronie NS zapiszą 500.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | ||
1♠ | pas | pas | ktr. |
pas… |
Tam, gdzie W widząc, co się święci, zgłosi po kontrze 2♥ od razu, N znajdzie się w trudnej sytuacji. Z 9 PC nie może spasować, na 2BA ma z 1-2 PC za mało, na kontrę, która oznacza trapping pasa z pikami i jest propozycyjna przydałby się jeszcze z jeden kier (tutaj 2♥ na linii WE wychodzi) i musi wybrać najmniejsze zło – jest nim moim zdaniem 2BA (partner na kontrę wznawiającą rzadko ma 12-14 PC w równym; według niektórych z taką kartą się w ogóle nie wznawia). S z 16 PC pewnie dołoży końcówkę.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | ||
1♠ | pas | pas | ktr. |
2♥ | 2BA | pas | 3BA |
pas… |
Z kartą S kusząco wygląda, zwłaszcza we Wspólnym Języku, wznowienie odzywką 2♣, która oznacza w tym systemie trefle i siłę mniej więcej 15-18 PC. N zalicytuje 3BA i na tym licytacja się zakończy.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♣ | ||
1♠ | pas | pas | 2♣ |
pas/2♥ | 3BA | pas… |