KMP na IMPy 10/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 20.
Rozdanie 20 Rozd. W, po partii: obie |
♠ 8 6 5 2 ♥ ♦ A 6 5 3 ♣ A Q 7 4 3 |
|
♠ 9 ♥ 7 6 ♦ Q J 10 8 ♣ J 10 9 8 6 2 |
♠ J 10 7 3 ♥ Q 9 5 4 3 2 ♦ 9 ♣ K 5 |
|
♠ A K Q 4 ♥ A K J 10 8 ♦ K 7 4 2 ♣ |
Tutaj gracze W będą pasować. Z kartą N znajdą się tacy, co otworzą 2♣ Precision (moim zdaniem 1♦ byłoby błędem – za mała siła, no i tylko 4 kara, formalnie zgodne z WJ, niemniej karta N to raczej 5♣ i starsza czwórka niż 4♦ i 5♣), ale większość spasuje. Pasować będą także E – przeciwko otwarciu multi przemawia zarówno słabość koloru kierowego (założenia niekorzystne), jak i czwórka pików z boku. Na czwartej ręce S będą otwierać 1♣ (WJ) bądź 1♥ (Strefa). Po otwarciu 1♣ W spasuje, a N odpowie 1♠. E także spasuje, a S ma do wyboru Splintera 4♣ bądź odwrotkę. Po Splinterze z kartą N trzeba podjąć decyzję – jest co prawda 2 asy i renons, ale w atutach – cztery blotki. Część da negat 4♠, po którym S może spasować, ale optymiści zalicytują cue bid 4♦, po którym S już nie wyhamuje przed szlemikiem.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | pas | 1♣ |
pas | 1♠ | pas | 4♣ |
pas | 4♦ | pas | 4♥ |
pas | 4♠* | pas | 5♣ |
pas | 5♥ | pas | 6♠* |
pas… |
4♠ – z czterema blotkami atu trzeba dać „do tyłu”;
6♠ – wygląda, że szanse na szlema przy krótkości kier w ręce N są słabe.
Z kartą S można też zacząć od odwrotki i dać Splintera z opóźnieniem. Tutaj graczowi S będzie łatwiej, bo N wskaże siłę 10-11 PC.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | pas | 1♣ |
pas | 1♠ | pas | 2♦ |
pas | 2♠* | pas | 4♣ |
pas | 4♦ | pas | 4♥ |
pas | 4♠* | pas | 5♣ |
pas | 5♥ | pas | 6♠* |
pas… |
2♠ – silny na czwórce.
Po otwarciu 1♥ N odpowie 1♠ i S da Splintera 4♣. Tu jest więcej przesłanek do negatywnego 4♠ niż poprzednio – renons kier i pewność, że otwierający ma tylko cztery atuty. Po negacie 4♠ S spasuje, ale jeżeli N da pozytywne 4♦ to licytacja może pójść jak wyżej:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | pas | pas | 1♥ |
pas | 1♠ | pas | 4♣ |
pas | 4♦ | pas | 4♥ |
pas | 4♠ | pas | 5♣ |
pas | 5♥ | pas | 6♠ |
pas… |
E zaatakuje pewnie damą karo, ale dzięki spadającemu królowi trefl szlemika wygrywa się na kilka sposobów (trzeba jednak raz ściągnąć atu, aby odebrać graczowi W dziewiątkę).
Tam gdzie N otworzy 2♣ Precision, S dowie się o czwórce pików. Będzie musiał potem zapytać o układ, aby móc szlemikowo uzgodnić piki, a dalej już sobie poradzi. Przed szlemem powstrzymać powinna informacja, że N ma krótkość kier (i trzy kara), a nie ma układu 6-4:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 2♣ | pas | 2♦ |
pas | 2♠ | pas | 2BA* |
pas | 3♦* | pas | 3♠* |
pas | 4♣* | pas | 4♦* |
pas | 4♠* | pas | 5♣* |
pas | 5♦* | pas | 6♠ |
pas… |
2BA – pytanie;
3♦ – 3-4 kara, brak układu 6-4;
3♠ – szlemikowe uzgodnienie pików;
4♣,4♦ – cue bidy;
4♠ – trzeba z raz dać „do tyłu”
5♣, 5♦ – cue bidy.