Ostrzeganie strony przeciwnej, w sposób określony przez Organizację Nadzorującą, że zapowiedź partnera zawiera taką informację, która bez odpowiednich wyjaśnień może nie być zrozumiana przez któregoś z przeciwników.
Atut
Każda karta koloru atutowego, wyznaczonego mianem kontraktu.
Dodatkowa informacja
Informacja nieobjęta legalną procedurą gry. .
Dograna
100 lub więcej punktów za lewy uzyskane w jednym rozdaniu.
Dołożenie do koloru
Dołożenie w lewie karty w kolorze wyjścia.
Dziadek
1. Partner rozgrywającego od momentu odsłonięcia karty pierwszego wyjścia. 2. Wyłożona na stole - po odsłonięciu karty pierwszego wyjścia - ręka gracza, którego partner stał się rozgrywającym.
Gra premiowa
Kontrakt stanowiący zobowiązanie do wzięcia 6 lew deklarowanych (szlemik) lub 7 lew deklarowanych (szlem).
Rozróżnia się dwa rodzaje kar: - dyscyplinarne - wymierzane w celu utrzymania właściwego zachowania i porządku (patrz przepis 91), oraz - porządkowe - (dodatkowe do sprostowania) - wymierzane przez sędziego za wykroczenia porządkowe (patrz przepis 90).
Właściwy czas dokonania zapowiedzi lub zagrania przez gracza.
Kolejność licytowania i zagrywania
Zgodna z ruchem zegara kolejność zgłaszania zapowiedzi i dokładania kart w lewach, również zalecana przy przy rozdawaniu kart.
Kolor
Każda z czterech grup kart w talii, opatrzonych jednakowym charakterystycznym symbolem: pik (),kier (),karo (),trefl ().
Kontra
Zapowiedź, której zgłoszenie po odzywce przeciwnika powoduje odpowiedni wzrost wartości zapisu za wygranie albo przegranie tego kontraktu (przepisy 19A i 77).
Kontrakt
Ostatnia prawomocna odzywka zgłoszona w danej licytacji - także, gdy została skontrowana czy też zrekontrowana; stanowi zobowiązanie, że strona rozgrywającego weźmie - przy zachowaniu odnośnego miana w rozgrywce - zadeklarowaną liczbę lew (patrz przepis 22).
Lewa
Jednostka służąca do wyrażania wyniku kontraktu składająca się, jeśli nie jest wadliwa, z czterech kart zagranych w kolejności przez każdego gracza począwszy od karty wyjścia.).
Lewa deklarowana
Każda lewa powyżej sześciu, którą musi wziąć rozgrywający, aby zrealizować kontrakt.
Lewa wpadkowa
Każda lewa brakująca stronie rozgrywającej do wypełnienia zobowiązania określonego kontraktem (patrz przepis 77)
LHO
Przeciwnik z lewej strony.
Licytacja
1. Proces ustalania kontraktu za pomocą następujących po sobie zapowiedzi. Rozpoczyna się po zgłoszeniu pierwszej zapowiedzi. 2. Sekwencja zgłoszonych zapowiedzi (patrz przepis 17E).
Miano
Wymieniony w odzywce kolor lub bez atu.
Międzynarodowy punkt meczowy (IMP)
Jednostka międzynarodowej skali stosowana przy obliczaniu wyników - zgodnie z przepisem 78B.
Nadróbka
Każda lewa wzięta przez rozgrywającego ponad zobowiązanie określone kontraktem.
Naruszenie przepisu
Każde złamanie przez gracza przepisów prawa lub regulaminów.
Nieprawidłowość
Każde odstępstwo gracza od norm postępowania ustalonych w niniejszych przepisach włącznie z naruszeniem przepisu.
Niezamierzony
Mimowolny, niekontrolowany. Niezgodny z intencją gracza w chwili jego działania.
Obrońca
Przeciwnik strony rozgrywającej.
Odzywka
Zobowiązanie do wzięcia co najmniej określonej liczby lew deklarowanych (lew powyżej sześciu) w określonym mianie.
Okres rozgrywki
Rozpoczyna się po odsłonięciu pierwszego wyjścia. Uprawnienia uczestników w okresie rozgrywki określają odpowiednie przepisy. Okres rozgrywki kończy się po wyjęciu kart z przegródek pudełka w następnym rozdaniu (albo po zakończeniu rozgrywania ostatniego rozdania danej rundy).
Partner
Gracz tworzący wspólnie z innym parę przeciwko dwu pozostałym graczom.
Pas
Zapowiedź gracza, który w danym momencie nie decyduje się zgłosić odzywki, kontry lub rekontry.
Pierwsze wyjście
Wyjście w pierwszej lewie.
Przeciwnik
Jeden z graczy, którzy przy stole tworzą parę przeciwną.
Psychologiczna zapowiedź
Celowa zapowiedź określająca posiadaną rękę wyraźnie inaczej co do siły i/lub długości koloru.
Punkt turniejowy (PT)
Jednostka stosowana przy obliczaniu wyników w turnieju par lub indywidualnym (patrz przepis 78A).
Punkty zapisowe
Składniki liczbowe zapisu (patrz przepis 77); rozróżnia się: 1. Punkty za lewy - przyznawane stronie rozgrywającej; 2. Premie - dodatkowe punkty przyznawane za zrealizowanie kontraktu i nadróbki; 3. Kary za wpadki - przyznawane przeciwnikom rozgrywającego, gdy kontrakt został przegrany.
Rekontra
Zapowiedź, której zgłoszenie po kontrze przeciwnika powoduje odpowiedni wzrost wartości zapisu za wygranie albo przegranie tego kontraktu (patrz przepisy 19 i 77).
Ręka
Karty otrzymane przez gracza w danym rozdaniu, a także - niezgrana ich część w rozpatrywanym momencie.
RHO
Przeciwnik z prawej strony.
Rozdanie
1. Zbiór kart jednej talii rozdzielonych pomiędzy cztery ręce (rozkład). 2. Rozkład rozdania traktowany jako całość wraz z przebiegiem licytacji i rozgrywki. 3. Pudełko rozdaniowe opisane w przepisie 2. 4. Cztery ręce rozdane i umieszczone w pudełku rozdaniowym w celu rozegrania go w trakcie trwania sesji.
Rozgrywający
Gracz, który realizuje kontrakt własnej strony i jako pierwszy zgłosił jego miano. Staje się on rozgrywającym po odsłonięciu pierwszego wyjścia (ale patrz przepis 54 - pierwsze wyjście poza kolejnością).
Rozgrywka
1. Sekwencja zagrań. 2. Część gry obejmująca zagrywanie kart. 3. Sekwencja zgłoszonych zapowiedzi oraz dokonanych zagrań.
Runda
Część sesji rozgrywana przez graczy pozostających przy tych samych stołach.
Sesja
Wyodrębniona w czasie część zawodów, w której rozgrywana jest określona przez Organizatora Zawodów liczba rozdań. (Może mieć różne znaczenie, jak w przepisach 4, 12C2 i 91).
Sprostowanie
Postanowienia podejmowane przez sędziego dla poprawienia dostrzeżonej nieprawidłowości.
Strona
Dwaj gracze tworzący parę przeciwko dwóm innym graczom.
Talia
Zbiór 52 kart, odpowiadający wymogom gry w brydża.
Talia uporządkowana
Talia kart pozostawiona w niezmienionym pierwotnym układzie
Team
Dwie lub więcej par tworzących zespół rozgrywający poszczególne rozdania na przeciwnych liniach o wspólny wynik (uczestnictwo więcej niż czterech graczy w zespole może być dopuszczone na mocy osobnych regulaminów).
Uczestnik
W konkurencji indywidualnej - pojedynczy gracz, w konkurencji par - para graczy nie zmieniająca swojego składu, w konkurencji teamów - czterech lub więcej graczy tworzących team.
Wycofane
Działania „wycofane” obejmują działania „unieważnione” i karty „wycofane”
Wyjście
Pierwsza karta zagrana w lewie.
Wynik rozjemczy
Wynik orzeczony przez sędziego (patrz przepis 12). Może być albo „procentowy” albo „zapisowy”.
Zagranie
Dołożenie karty danej ręki do lewy, włączając pierwszą kartę w lewie (wyjście).
Założenia rozdania
Warunki rozdania (po partii, przed partią), od których zależy wysokość premii za wygrany kontrakt oraz wysokość wpadki (przepis 77).
Zapis częściowy
90 lub mniej punktów za lewy uzyskane w jednym rozdaniu.
Zapowiedź
Odzywka, kontra, rekontra lub pas.
Zapowiedź sztuczna
Odzywka, kontra lub rekontra, która przekazuje informacje (na ogół niespodziewane dla graczy) inne niż gotowość gry w zgłoszonym, lub ostatnio zgłoszonym mianie; albo pas, który przyrzeka siłę większą od określonej lub przyrzeka/neguje wartości inne niż w ostatnio zgłoszonym kolorze.
Zawody
Rozgrywki składające się z jednej lub wielu sesji.