KMP na IMP 5/2023 - analiza rozdań
Rozdanie 4.
Rozdanie 4 Rozd. W, po partii: obie |
♠ A Q 10 7 6 ♥ A 10 8 6 2 ♦ A J 3 ♣ |
|
♠ J 2 ♥ K Q J 7 4 ♦ 4 2 ♣ K 9 8 2 |
♠ 9 ♥ 9 5 ♦ K 7 6 5 ♣ Q J 10 7 5 4 |
|
♠ K 8 5 4 3 ♥ 3 ♦ Q 10 9 8 ♣ A 6 3 |
W tym rozdaniu gracze W będą pasować (nawet z tak ładnym kolorem 10 PC to jeszcze na razie za mało na otwarcie), N otworzy 1♠ a po pasie S stanie przed problemem wyboru najlepszej odzywki. Bez specjalnych ustaleń nie ma właściwie alternatywy dla 4♠ – na Splintera, który zasadniczo jest 12+PC karta jest za słaba, aczkolwiek przypuszczam, że pięć pików i trzy kontrole niejednego skłonią do takiego wyboru. Po 4♠ licytacja pewnie zgaśnie – co prawda karta N wygląda bardzo kusząco, ale ruszając teraz cue bidem nie jesteśmy w stanie wiele się dowiedzieć, nie mówiąc już o Blackwoodzie.
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♠ | pas | 4♠ |
pas… |
Tam, gdzie S da Splintera (4♥, bądź 3BA – tzw. „niewygodny Splinter"), N raczej nie zatrzyma się przed szlemikiem, np.:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♠ | pas | 3BA* |
pas | 5♣* | pas | 5♥* |
pas | 5BA* | pas | 6♣* |
pas… |
3BA – krótkość kier, fit pikowy, siła formalnie 12+PC;
5♣ – Blackwood wyłączeniowy;
5♥ – 1 wartość z 4;
5BA – pytanie o króle (król karo daje szanse na szlema).
Pewną popularność ma konwencja znana pod nazwą „mini Splinter”. Gdy się ją stosuje, to odpowiedzi 3♠ po 1♥ oraz 3BA po 1♠ oznaczają słabszego – w sile 10-12 PC Splintera, pozostałe wymogi – fit 4+ w kolorze otwarcia, no i oczywiście krótkość boczna – pozostają bez zmian. Z jej użyciem licytacja wyglądałaby tutaj następująco:
W | N | E | S |
---|---|---|---|
pas | 1♠ | pas | 3BA* |
pas | 4♣* | pas | 4♥* |
pas | 6♠* | pas… |
3BA – splinter w sile 10-12 PC z nieznaną krótkością (formalnie brakuje 1 PC, ale pięć pików i honory bez waleta usprawiedliwiają naciągnięcie siły);
4♣ – pytanie;
4♥ – krótkość kier;
6♠ – odzywka praktyczna, szlemik wygląda nieźle, o wartościach, dających dobrego szlema, raczej nie damy rady się dowiedzieć.