278. Policz co trzeba
Spis treści |
---|
278. Policz co trzeba |
Strona 2 |
Rozwiązanie:
278. Nader często w obronie liczymy swoje lewy do wzięcia zamiast równocześnie liczyć lewy rozgrywającego. Ten pierwszy rachunek wykazuje, że do wzięcia mamy pika i dwa kiery. Być może karo, jeśli partner miał przy walecie także 10-kę. Co wiemy o rozkładach? W pikach partner miał 4 karty, w kierach wygląda na 3 – AK10. 10-ka bowiem nie mogła być żadnym lavinthalem, ani być dołożona z konfiguracji A109, bowiem 9-ka leży w stole. Zatem rozgrywający ma 4 piki i 5 kierów oraz trzy kara, bowiem jakby miał dwa dubletony młodsze, to nie wybierałby koloru do gry, tylko zlecił to zdania partnerowi, który przecież może mieć układ 6-5. Jakie wartości ma partner? W kierach AK10, w karach miał drugiego waleta (singlowego nie mógł mieć bo miałby wtedy 5 trefli i otworzyłby Precisionem). Zatem partner ma 4 trefle. Policzmy teraz lewy rozgrywającego i to „obsadne”, czyli zawierające dwie duże figury. Do kompletu rozgrywający ma singla trefl i nie jest to singlowy król, bo wtedy rozgrywający grałby przez trefle.
Policzmy więc lewy rozgrywającego przy takim założeniu. W pikach 1 (co najwyżej), w kierach na razie zero, w karach 5 z długości i as trefl. To dopiero 7 lew, mamy więc lewę luzu aby nie wypuścić kontraktu. Przeanalizujmy co się stanie po poszczególnych zagraniach:
- W pika – nie wchodzi w rachubę, bo jeśli rozgrywający ma D10, to nawijamy się karygodnie z lewą.
- W kiera – to za chwilę wyrobimy rozgrywającemu kiery, do których będzie miał dojście, jeśli miał w karach A10x, a wszystko na to wskazuje.
- W kara – rozgrywający zaimpasuje naszą damę, i jeśli nawet wyrzuci kiera na damę pik, to nic mu nie pomoże. Weźmie wtedy bowiem 5 kar w stole, damę pik i asa trefl.
- W trefla – rozgrywający weźmie asem i sam zagra w kiera. Wtedy już koniecznie partner będzie musiał zagrać w trefla, by wypromować nam damę, lub wytrącić komunikację do wyrobionych kierów. A to wyrabia trefle w stole. Weźmiemy wtedy po jednej lewie w każdym kolorze, co nie będzie sukcesem…
Tak więc najskuteczniej jest zagrać w karo, co nie da partnerowi okazji do popełnienia błędu.
Całe rozdanie:
|
♠ K ♥ 94 ♦ K9542 ♣ A10952 |
|
♠ 8532 ♥ AK10 ♦ W7 ♣ KDW3 |
|
♠ AW74 ♥ DW8 ♦ D83 ♣ 764 |
|
♠ D1096 ♥ 76532 ♦ A106 ♣ 8 |
|
W rzeczywistości E nie miał szansy na skuteczną obronę. W bowiem przejął jego damę kier królem i zagrał 10-ką w intencji, żeby to partner grał w karo na szansę błędu rozgrywającego, który miał się wystraszyć, że jednak dama karo jest za uchem singlowa, a W chytrze wyszedł waletem z DW sec. Rozgrywający się nie wystraszył – zaimpasował 10-ką, wyrobił kiery i skompletował 9 lew.