Uchwalono Regulamin Dyscyplinarny
10 czerwca 2017 r.
Walne Zgromadzenie Delegatów przyjęło nowy Regulamin Dyscyplinarny w brzmieniu zgodnym z projektem, poza przepisem par. 50 ust. 5 projektu. Tekst jednolity Regulaminu zostanie opublikowany wkrótce. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2017 r.
9 czerwca 2017 r.
Koleżanki i Koledzy Delegaci,
projekt Regulaminu Dyscyplinarnego (RD) został nieznacznie zmieniony w stosunku do wersji opublikowanej na stronie internetowej PZBS dnia 5 maja 2017 r. Zmiany wynikają z uwag nadsyłanych przez delegatów i brydżystów w ostatnich tygodniach.
W załączonym powyżej pliku zmiany od pierwotnej publikacji projektu zostały oznaczone kolorem czerwonym oraz pionową kreską na lewym marginesie. Fragmenty dodane zostały podkreślone, a fragmenty usunięte – przekreślone. Zmiany dotyczą paragrafów: 2, 6, 9, 12, 18, 21, 22, 26, 38, 50.
Krótkie uzasadnienie wprowadzonych zmian:
- § 2, § 9 (i § 38) - odniesienie kwot pieniężnych pojawiających się w regulaminie do aktualnego średniego wynagrodzenia, żeby w tym zakresie nie były potrzebne nowelizacje Regulaminu co kilka lat
- § 6 - możliwość orzeczenia kary zakazu sędziowania określonego rodzaju zawodów - większe pole manewru dla organu dyscyplinarnego przy orzekaniu tego typu kary
- § 12 pkt 9 - doszczegółowienie przewinienia "pomówienia" innych osób
- § 12 pkt 14/13 - zwiększenie maksymalnej kary za wykroczenia dot. nieujawnienia uzgodnień partnerów, które mogą być bardzo poważne
- § 12 - dotychczas pkt 10, przeniesiony do pkt 16 - zwiększenie maksymalnej kary i zwiększenie okresu przedawnienia poważnych i być może trudno wykrywalnych wykroczeń dot. uzyskiwania informacji o rozkładach przed ich rozegraniem
- § 18 - sankcjonowanie uporczywego utrudniania działalności organu PZBS lub WZBS, np. przez zasypywanie organu dyscyplinarnego bezpodstawnymi wnioskami o ukaranie
- § 21 - podkreślenie, że organy dyscyplinarne mają być bezstronne. Organ dyscyplinarny ma być sprawiedliwym sędzią badającym sprawę, a nie katem, ponieważ niezdrowa jest sytuacja, w której ta sama osoba i chce wykazać winę (jest oskarżycielem) i jednocześnie ma rozstrzygnąć czy wina była (jest sędzią). Oskarżycielem w postępowaniu dyscyplinarnym jest natomiast Rzecznik Dyscyplinarny.
- § 22 - uregulowanie postępowania w razie wakatu na stanowisku Rzecznika Dyscyplinarnego
- § 26 - uzupełnienie luk we właściwości organów dyscyplinarnych, tj. doprecyzowanie który WZBS powinien podjąć daną sprawę w sytuacjach wątpliwych
- § 38 - uregulowanie kwestii zwrotu kosztów stawiennictwa świadka na ewentualnej rozprawie
- par. 50 ust. 4 (i ust. 1) - umocowanie w Regulaminie sytuacji, która miała już miejsce w praktyce, że organ dyscyplinarny II instancji sam zwraca uwagę na rażące naruszenie przepisów przy wydaniu swojego orzeczenia; w takiej sytuacji organ może uchylić "nielegalną" decyzję i wydać orzeczenie w sprawie ponownie
- § 50 ust. 5 - wprowadzenie zabezpieczenia, wymagającego woli i współdziałania Prezesa i większości Zarządu PZBS, w postaci zmiany prawomocnego orzeczenia dyscyplinarnego. Bardzo szeroki katalog kar dodatkowych, w tym bardzo dotkliwych (np. dożywotni zakaz pełnienia funkcji sędziowskich czy funkcji w organach PZBS, czy odebranie tytułu Mistrza Polski), które orzec może nawet Sąd Koleżeński WZBS i które honorować muszą PZBS i pozostałe WZBS-y, wymagają istnienia procedury kontroli takich orzeczeń.
- § 50 ust. 6 - wprowadzenie ograniczenia w możliwości zwiększania prawomocnych kar procedurami przewidzianymi w niniejszym paragrafie
Z upoważnienia Prezesa:
Michał Zimniewicz
- kierujący pracami nad projektem RD