Definicje
- Alert
- Ostrzeżenie, że przeciwnicy mogą potrzebować dodatkowych wyjaśnień. Forma alertu może być określona przez Organizację Nadzorującą.
- Atut
- Każda karta koloru wyznaczonego mianem kontraktu.
- Błędna informacja
- Brak dokładnego ujawnienia przyjętego w parze systemu oraz uzgodnień pary, gdy jest to wymagane przez niniejsze przepisy lub regulaminy.
- Dodatkowy
- Nieobjęty legalnym przebiegiem gry.
- Dograna
- 100 lub więcej punktów za lewy deklarowane uzyskane w jednym rozdaniu (patrz przepis 77).
- Dołożenie do koloru
- Dołożenie karty w kolorze wyjścia.
- Dziadek
-
- Partner rozgrywającego od chwili odsłonięcia karty pierwszego wyjścia do chwili zakończenia rozgrywki.
- Karty partnera rozgrywającego wyłożone na stole po pierwszym wyjściu.
- Gra premiowa
- Kontrakt stanowiący zobowiązanie do wzięcia 6 lew deklarowanych (szlemik) lub 7 lew deklarowanych (szlem).
- Honor
- As, król, dama, walet lub dziesiątka.
- Kara
- (Patrz również „Sprostowanie”). Rozróżnia się dwa rodzaje kar:
- dyscyplinarne – wymierzane w celu utrzymania właściwego zachowania i porządku (patrz przepis 91) oraz
- proceduralne – (dodatkowe do sprostowania), wymierzane przez sędziego za naruszenie właściwej procedury (patrz przepis 90).
- Karta przygwożdżona
- Karta podlegająca postanowieniom przepisu 50.
- Karta widoczna
- Karta trzymana w sposób umożliwiający rozpoznanie jej przez partnera lub któregokolwiek przeciwnika.
- Kolejność
-
- Właściwy czas dokonania zapowiedzi lub zagrania przez gracza.
- Zgodny z ruchem wskazówek zegara porządek zgłaszania zapowiedzi i dokładania kart w lewach, zalecany również przy rozdawaniu kart.
- Kolor
- Każda z czterech grup kart w talii, zawierająca 13 kart opatrzonych jednakowym charakterystycznym symbolem: pik (♠), kier (♥), karo (♦), trefl (♣).
- Kontra
- Zapowiedź po odzywce przeciwnika powodująca wzrost wartości zapisu za wygranie albo przegranie kontraktu (patrz przepisy 19A i 77).
- Kontrakt
- Zobowiązanie wzięcia przez stronę rozgrywającą określonej liczby lew w określonym mianie zadeklarowanych końcową odzywką, nieskontrowaną, skontrowaną lub zrekontrowaną (patrz przepis 22).
- Lewa
- Jednostka służąca do wyrażania wyniku kontraktu składająca się, jeśli nie jest wadliwa, z czterech kart zagranych w kolejności przez każdego gracza, począwszy od karty wyjścia.
- Lewa deklarowana
- Każda lewa powyżej sześciu, którą ma wziąć strona rozgrywająca.
- Lewa wpadkowa
- Każda lewa brakująca stronie rozgrywającej do realizacji kontraktu (patrz przepis 77).
- LHO
- Przeciwnik z lewej strony.
- Licytacja
-
- Proces ustalania kontraktu za pomocą następujących po sobie zapowiedzi. Rozpoczyna się od zgłoszenia pierwszej zapowiedzi.
- Sekwencja zgłoszonych zapowiedzi (patrz przepis 17).
- Miano
- Wymieniony w odzywce kolor lub bez atu.
- Międzynarodowy punkt meczowy (IMP)
- Jednostka stosowana przy obliczaniu wyników zgodnie z przepisem 78B.
- Nadróbka
- Każda lewa wzięta przez stronę rozgrywającą ponad zobowiązanie określone kontraktem.
- Naruszenie przepisu
- Złamanie przez gracza niniejszych przepisów lub usankcjonowanych tymi przepisami regulaminów.
- Nieprawidłowość
- Odstępstwo gracza od prawidłowej procedury, włączając te związane z naruszeniem przepisu, ale nie ograniczając się do nich.
- Niezamierzony
- Mimowolny, niekontrolowany. Niezgodny z intencją gracza w chwili jego działania.
- Obrońca
- Przeciwnik (przyszłego) rozgrywającego.
- Odzywka
- Zobowiązanie do wzięcia co najmniej określonej liczby lew deklarowanych (lew powyżej sześciu) w określonym mianie.
- Okres rozgrywki
- Rozpoczyna się po odsłonięciu pierwszego wyjścia. Uprawnienia uczestników w okresie rozgrywki wygasają zgodnie z postanowieniami odpowiednich przepisów. Okres rozgrywki kończy się po wyjęciu kart z pudełka w następnym rozdaniu (albo po zakończeniu ostatniego rozdania danej rundy).
- Partner
- Gracz tworzący wspólnie z innym parę przeciwko dwóm pozostałym graczom.
- Pas
- Zapowiedź gracza, który w swojej kolejności licytowania nie decyduje się zgłosić odzywki, kontry ani rekontry.
- Pierwsze wyjście
- Wyjście w pierwszej lewie.
- Przeciwnik
- Jeden z graczy, którzy przy stole tworzą parę przeciwną.
- Przyszły rozgrywający
- Gracz, który zostałby rozgrywającym, gdyby nie popełniono nieprawidłowości.
- Punkt turniejowy (PT)
- Jednostka stosowana przy obliczaniu wyników uczestnika wynikająca z porównania zapisu z innymi zapisami (patrz przepis 78A).
- Punkty zapisowe
- Składniki liczbowe zapisu (patrz przepis 77):
- Punkty za lewy – punkty przyznawane stronie rozgrywającej za wygranie kontraktu.
- Premie – wszystkie pozostałe punkty.
- Rekontra
- Zapowiedź po kontrze przeciwnika powodująca wzrost wartości zapisu za wygranie albo przegranie kontraktu (patrz przepisy 19 i 77).
- Ręka
- Karty otrzymane przez gracza w rozdaniu, a także niezgrana ich część w danym momencie.
- RHO
- Przeciwnik z prawej strony.
- Rozdanie
-
- Podział talii kart pomiędzy cztery ręce (rozkład).
- Rozkład traktowany jako całość wraz z przebiegiem licytacji i rozgrywki.
- Pudełko rozdaniowe opisane w przepisie 2.
- Cztery ręce rozdane i umieszczone w pudełku rozdaniowym w celu rozegrania go w trakcie trwania sesji.
- Rozgrywający
- Gracz, który jako pierwszy z pary zgłosił miano kontraktu osiągniętego przez jego stronę. Staje się rozgrywającym po odsłonięciu pierwszego wyjścia (ale patrz przepis 54, kiedy pierwszego wyjścia dokonano poza kolejnością).
- Rozgrywka
-
- Sekwencja zagrań.
- Część gry obejmująca zagrywanie kart.
- Sekwencja zgłoszonych zapowiedzi oraz dokonanych zagrań w rozdaniu.
- Runda
- Część sesji rozgrywana przez graczy pozostających na tych samych miejscach.
- Sesja
- Wyodrębniona część zawodów, w której rozgrywana jest określona przez Organizatora Zawodów liczba rozdań. (Może mieć różne znaczenie, jak w przepisach 4, 12C2 i 91).
- Sprostowanie
- Postanowienia podejmowane przez sędziego dla poprawienia dostrzeżonej nieprawidłowości.
- Strona
- Dwaj gracze tworzący parę przeciwko dwóm innym graczom.
- Talia
- Zbiór 52 kart odpowiadający wymogom gry w brydża.
- Talia uporządkowana
- Talia kart pozostawiona w niezmienionym pierwotnym układzie.
- Team
- Dwie lub więcej par grających na przeciwnych liniach o wspólny wynik (stosowne regulaminy mogą dopuszczać więcej niż czterech graczy w zespole).
- Turniej
- Rozgrywki składające się z jednej lub wielu sesji (synonim słowa „zawody”).
- Uczestnik
- W konkurencji indywidualnej – gracz, w konkurencji par – para graczy niezmieniająca swojego składu, w konkurencji teamów – czterech lub więcej graczy tworzących zespół.
- Wycofane
- Działania „wycofane” obejmują działania „unieważnione” i karty „wycofane”.
- Wyjście
- Pierwsza karta zagrana w lewie.
- Wynik rozjemczy
- Wynik orzeczony przez sędziego (patrz przepis 12). Może być albo „procentowy”, albo „zapisowy”.
- Zagranie
- Dołożenie karty danej ręki w lewie, włączając pierwszą kartę w lewie stanowiącą wyjście.
- Założenia rozdania
- Warunki rozdania, od których zależy wysokość premii za wygrany kontrakt oraz wysokość wpadki (patrz przepis 77).
- Zapis częściowy
- Uzyskane w jednym rozdaniu 90 lub mniej punktów za lewy deklarowane (patrz przepis 77).
- Zapowiedź
- Odzywka, kontra, rekontra lub pas.
- Zapowiedź psychologiczna (potocznie blef)
- Celowa zapowiedź określająca posiadaną rękę w sposób wyraźnie odbiegający od rzeczywistej siły i/lub długości koloru.
- Zapowiedź sztuczna
-
- Odzywka, kontra lub rekontra, która przekazuje informacje (na ogół niespodziewane dla graczy) inne niż gotowość gry w zgłoszonym lub ostatnio zgłoszonym mianie (albo informacje dodatkowe).
- Pas, który przyrzeka siłę większą od określonej.
- Pas, który przyrzeka lub neguje wartości inne niż w ostatnio zgłoszonym kolorze.
- Zawody
- Rozgrywki składające się z jednej lub wielu sesji (synonim słowa „turniej”).